dinsdag 19 november 2013

Gypsy Child Thieves (BBC Documentary)

Blogspot fuks up de lay-out again. Dus dan maar ff een herhalio:


58 minuten.

Laat ik vooraf duidelijk zijn. Ik heb niet per se iets tegen MOE-landers. Absoluut niet. Iedere islam-apologeet heeft altijd wel een goeie Marokkaanse vriend die het heel leuk doet. Wel, ik heb een paar jaar terug een geweldige werkplaats gebouwd samen met een Bulgaar. Als ik Nicolai nu bel en vraag langs te komen (omdat ik  mijn poot breek ofzo, noem maar wat) dan issie er wel met 20 minuten. En als ik zeg dat ie zich moet haasten ook wel in 10.
En die Poolse tweeling, die in een winkeltje op de Nieuwendijk werkt en op vrijdag een biertje(met een rietje, want dat is normaal zegt ze) komt drinken in mijn stamkroeg is ook niks mis mee.

Het zal twee jaar terug op het terras geweest zijn dat ze me zowat een staande ovatie gaven toen ik wist te melden wie Jan Sobieski was.
Bij hun was ie wel bekend en een nationale held. In Nederlandse geschiedenisboekjes komt ie niet voor. Dat de Bulgaren eens sneaky een hele hoop Turken over de grens gejaagd hebben weet u waarschijnlijk ook niet

Ondanks dat in het laatste kwart er weer een zieligheidssausje over gegoten wordt, het blijft wel de BBC, is het een indrukwekkende documentaire. Aan de ene kant mag ik die vrijheidslievendheid en het zich niet onderwerpen aan de staat attitude wel van die Roma, maar het gaat ook gepaard met een enorme ellende.
Naast het zieligheidssausje wordt er in het laatste kwartier ook overheen gegooid dat het wel 'goed' kan komen. Want ze hebben één of twee voorbeelden gevonden.
Anyways (een hardcore shockdoc over Roma's in Spanje):



1 opmerking:

  1. Noem het een vooroordeel, het is algemeen bekend dat zigeuners dat doen, ik heb geen idee of het waar is of niet. Maar als zigeuners kinderen stelen is dat omdat ze zelf geen kinderen hebben. Een kind wordt dan niet meegenomen ergens anders voor, maar om zelf op te voeden en om er voor te zorgen. Ik hoop stilletjes dat Madeleine McCann ontvoerd is door zigeuners, dan vinden ze haar over een aantal jaren terug als een jonge vrouw met wilde haren en een ongewassen gezicht, maar wel met een grote zelfstandigheid en een keihard karakter.

    BeantwoordenVerwijderen