donderdag 20 juni 2013

Dit land is zinkende en we hebben geen vakman meer die het lek kan dichten


Mot in ene aan mijn middelbare school denken (het zal mijn derde geweest zijn...). Daar had je kids die heel erg hun best deden. En dan met de grootst mogelijke moeite een hoger cijfer haalden dan ik. Ik kan me niet iets anders herinneren dan dat ik uit de ramen staarde, tekeningen maakte, gedichtjes schreef, sliep in het gangpad met toestemming van de lerares Duits etcetera enzovoort. U begrijpt wel ongeveer wat voor leerling ik was by now.
Ik moest mijn best doen om niet per ongeluk hoger dan een zes te halen en dat vond ik wel mooi zat. Het is maar de vraag of ik die van god gegeven talenten juist heb aangewend, waarschijnlijk niet. Maar wat ik veel beangstigender vind is dat al die gastjes en teefjes die dag en nacht zaten te blokken voor een zesje nu mijn doktoren en advocaten zijn, want dat waren veelal de studies waar ze in verzeilden. Blind leren waren ze tenslotte al gewend.
Tsja, dat wou ik dus even kwijt.
De middelmaat bevolkt onze instituties. Het zou arrogant zijn om te zeggen dat ik in al mijn luiheid het beter weet, maar ik weet wel bij wie ik in de klas gezeten heb.
En ik was er toen ook al niet van onder de indruk, vandaar dat ik zo rustig sliep in dat gangpad. Ja, ook toen al overdag. (dat ik voor schooltijd een krantenwijk deed speelde ook mee)
Weltruste.

Nawoord (2 dagen later).
Ja, het is een beetje een suf stukje. En wat wil ik er eigenlijk mee zeggen, behalve dat ik waarschijnlijk niet de ideale leerling was. Allereerst heb ik mijn middelbare school (jaren 70) niet afgemaakt. Ik vond het zooo saai en vervelend. Eerst maar een tijdje een kunstacademie zonder diploma en veel te jong. Die namen uit wanhoop ook maar alles aan, al was het tegen elke regel. Was ook niks.
Dan maar wat reizen.  Ik ben een tijdje gaan reizen toen door die landen waar nu veel van onze multiculturele verrijkers vandaan komen, dat was namelijk in tegenstelling tot overzeese gebieden wel gratis en liftend/lopend te bereiken. Daar wil je ook echt niet de rest van je leven slijten.
Eenmaal terug toch maar snel een staatsexamen gedaan, dat zou eigenlijk standaard moeten zijn, zodat de eigen school -die financieel belang heeft bij hoge cijfers en slagingspercentages- de boel niet kan belazeren. Eenmaal uit het systeem was ik wel gemotiveerd om wat meer dan een zesje te halen.
Maar ik was zo dom om antropologie te gaan studeren. Mede ingegeven door waar ik net vandaan kwam. Een veel zinlozere studie is er niet, een tussentijdse overstap naar filosofie mocht ook niet echt baten. Toen zich de kans aanbood om een soort van bedrijfje te beginnen, een combo van knutselen, mensen, muziek (een disco), was de keuze dan ook snel gemaakt. Dat je alles kan leren wat je wilt was me inmiddels wel bekend. En ook dat het veel sneller gaat als je het zelf doet. Ik zeg niet dat ik niemand nodig heb om te leren. Juist wel.
Ik zal nooit het gezicht van Barend vergeten toen ik op de loopplank stond. "Ik wil leren lassen." "Dat kan." "En ik wil het binnen een week."
Hij wist niet hoe die het had.
;)
Daar ligt het afvalijzer, pak maar twee niet te grote stukken. Je weet waar het lasapparaat staat. Begin maar te sjouwen. Betaal je wel de stoppen en de elektrodes? Tuurlijk. Zorg maar dat dat aan het end van de dag vastzit dan, want dat heb ik net nodig. Ja, tuurlijk. En als je vastplakt dan moet je het ff lostrekken, want als je dat niet doet, dan kost het je dus stoppen. En als je het gereedschap vertieft weet je ook hoe laat het is he. Ja, Barend.
Neem maar eerst een biertje. Dan tril je wat minder.
Om het verhaal wat kort te houden. Ik kon wel lassen aan het eind van de week, maar nog niet waterdicht. Dat kan ik inmiddels wel, maar ik ben er zeker niet de snelste of de beste in. Het is een handigheidje wat soms van pas komt. (en het allersmerigste werk dat er is, van olie word je zwart, maar ijzervijsel en de gifgassen..)
Mij hadden ze beter naar de LTS kunnen sturen dan naar dat gymnasium waar ik terecht kwam. Maar dat is achterafgelul.(de spellingdictator meent dat het 'achteraSgelul' is, achja)

Wat ik wil zeggen is dat je de juiste mensen op de juiste plek moet zetten. Een bioloog op financiën, een historicus die ik nog nooit iets over historie heb horen melden als minister-president. Dat is van de zotte.
En de rest van dat rijtje kunt u zelf wel aanvullen. Het zijn stuk voor stuk verkapte ambtenaren. Met een non-opleiding, en ze kunnen eigenlijk niks. Nog niet eens waterdicht lassen, en daarom zinkt dit land.

Gepubliceerd op AmsterdamPost